مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

ممنوعیت بانک‌ها برای دریافت سپرده نقدی به بهانه صدور اوراق گام/ تلاش بانک مرکزی برای استفاده از ابزارهای تأمین مالی جدید

روز دوشنبه ۲۲خرداد ۱۴۰۲ نشستی تخصصی با حضور گودرزی، سرپرست اداره تأمین مالی زنجیره‌ای بانک مرکزی و اعضاء کارگروه پولی و بانکی مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای نشست گودرزی، سرپرست اداره تأمین مالی زنجیره‌ای بانک مرکزی اظهار کرد: سال گذشته بورس اوراق بهادار مصوبه‌ای را ابلاغ کرد با این مضمون که دارندگان اوراق گام سریعاً تنزیل می‌کنند و بازار سرمایه را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کنند. سال گذشته نرخ تنزیل به ۳۳ درصد رسید و نشان‌دهنده این است که هزینه تأمین مالی رو به افزایش است. بورس هم اعلام کرد که بنگاه‌ها بیش از ۵۰ همت نمی‌توانند اوراق را تنزیل کنند.

وی افزود: عمدتاً شیوه‌نامه منسجمی برای ریسک این اوراق گام وجود ندارد. بر همین اساس در بانک مرکزی ظرف سه ماه ضوابطی برای مدیریت ریسک موجود مشخص شد. اقدام دیگر عدم الزام مراجعه دارندگان اوراق گام برای نقد شوندگی این اوراق به بازار سرمایه بود زیرا می‌توانند از طریق خرید دین توسط بانک‌ها این امر را انجام دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در جلسات مختلفی که با وزارتخانه‌ها برگزار می‌کنیم به دنبال به کار گرفتن شیوه‌های جدید تأمین مالی هستیم تا نیاز به تسهیلات بانکی کاهش پیدا کند. در شرایط تورمی، راهی جز استفاده ازاین‌دست ابزارها وجود ندارد تا جلوی گردش نقدینگی را بگیریم.

گودرزی با تأکید بر اینکه در کنار اوراق گام چند روش تأمین مالی دیگر را هم به کارخواهیم گرفت، گفت: در حال حاضر به بررسی کارت‌های رفاهی اوراق گام می‌پردازیم تا تولیدکنندگانی که بازار خوبی ندارند بتوانند به متقاضیان خود این کارت‌ها را اعطا کنند.

سرپرست اداره تأمین مالی زنجیره‌ای بانک مرکزی در پایان با اشاره به اینکه هیچ بانکی برای صدور اوراق گام حق اخذ سپرده نقدی را ندارد، گفت: اگر چنین اقدام و درخواستی از سوی بانک‌ها صورت گرفت، فعالان اقتصادی هرگونه تخلف و موارد مشابه را سریعاً به‌ اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی اطلاع دهند تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.