مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

لزوم افزایش همکاری های مجمع کارآفرینان ایران با سازمان خصوصی سازی

نشست مشترک اعضای مجمع کارآفرینان ایران با مالک رحمتی، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی روز یکشنبه (۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲) در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی بابیان اینکه اگر بنگاهی را واگذار می‌کنیم دلیل آن این نیست که نمی‌توانیم آن را اداره کنیم اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که بتوانیم رشد اقتصادی اتفاق افتد که در این زمینه بخش خصوصی باید به ما کمک کند.

مالک رحمتی تأکید کرد: اگر خصوصی‌سازی صحیح و کارآمد را انجام دهیم حتماً رشد تولید اتفاق خواهد افتاد و در ادامه تورم هم مهار خواهد شد.

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر واگذاری دارایی دولت به بخش خصوصی واقعی اظهار کرد: در دوره جدید که قصد داریم دارایی‌ها را واگذار کنیم به دنبال این هستیم که بخش خصوصی رشد تولید، افزایش بهره‌وری، تقویت اشتغال و یا افزایش اشتغال را رقم بزند.

معاون وزیر اقتصاد بابیان اینکه بخش خصوصی بخشی حسابگر است، گفت: بخش خصوصی می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند که این موضوع توسط بخش دولتی سخت و یا ناممکن است. ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی با این ویژگی و با برنامه مشخص برای خرید از سازمان خصوصی‌سازی ورود کند.

وی در ادامه افزود: همانطور در اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری به بخش خصوصی ذکر شده است، بر مدیریت پیمان نیز تاکید شده است. ما از مجمع کارآفرینان ایران درخواست داریم که الگوی بهترین مدیریت پیمان را با کمک همکاران ما تهیه کند تا بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.

رحمتی بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی به دنبال تسهیل واگذاری‌هاست، اما واگذاری به اهلش؛ واگذاری به شخص و یا اشخاصی که به فکر تولید و رشد اقتصادی باشند. متأسفانه در یک دوره‌ای از سازمان خصوصی‌سازی واگذاری‌هایی که اتفاق افتاده است بخش خصوصی آن را برای افزایش تولید، بهره‌وری و اشتغال خریداری نکرد که درنتیجه نتایج خوبی را درپی نداشت.

تقدیر از مجمع کارآفرینان برای رساندن صدای بخش خصوصی به مسئولین

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی بابیان اینکه بنده از مجمع کارآفرینان ایران قدردانی می‌کنم که فرصت شنیدن صدای بخش خصوصی واقعی را به‌صورت مستقیم با مسئولین ارشد کشور فراهم می‌کند و درعین‌حال چند درخواست نیز دارم اظهار کرد: باارزش خالص روز دارایی‌ها نمی‌توان شرکت‌ها را فروخت. مجمع کارآفرینان ایران می‌بایست درروش قیمت‌گذاری به ما کمک کند. مجمع می‌تواند کمک کند که مدل واگذاری ما چگونه باشد که درنهایت منجر به افزایش تولید شود.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: در بخش صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، دو پالایشگاه گازی انتخاب به‌زودی برای فروش عرضه خواهند شد. ما از بخش خصوصی برای خرید آن‌ها استقبال می‌کنیم حتی اگر به‌صورت کنسرسیومی حضور پیدا کنند ما بیشتر استقبال خواهیم کرد.

رحمتی تأکید کرد: مجمع کارآفرینان ایران می‌تواند بازوی فکری خوبی برای سازمان خصوصی‌سازی باشد. مجمع کارآفرینان ایران با ایده تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی برای صنعت پتروشیمی، خودروسازی و دیگر بخش‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا چگونگی الگوی مناسب برای واگذاری تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه کمی پیش‌تر و بعد از اصل ۴۴ حدود ۹۰۰ بنگاه و مجموعه واگذارشده است، افزود: از کل این تعداد فقط  ۲۷ فقره قرارداد ابطال و یا فسخ شده‌اند که کمتر ۳ درصد از کل واگذاری‌ها را شامل می‌شود، ولی متأسفانه تبلیغات منفی بر روی آن سه درصد بیشتر از مقدار کار انجام‌شده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه گفت: آنچه را که ما در این دوره به دنبال آن هستیم این است که مدیریت بنگاه‌هایی که در مرحله واگذاری هستند را به بخش خصوصی واگذار کنیم چراکه به اعتقاد ما بخش خصوصی نقایص مدیریتی بخش دولتی را برطرف خواهد کرد و ثابت‌شده است که مدیریت دولتی کارآمدی لازم برای بنگاهداری را ندارد.

در ادامه این نشست، حمیدرضا صمدی، عضو هیئت‌مدیره مجمع کارآفرینان ایران اظهار کرد: بالغ‌بر یک سال از فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری نسبت به خصوصی‌سازی ۲ خودروساز بزرگ کشور می‌گذرد؛ متأسفانه علاوه بر اینکه تعیین و تکلیف نمی‌شوند به‌جایی رسیده است که جمع زیان انباشته‌شده این دو شرکت به ۳۵۰ همت رسیده است که این رقم برابر است با ۷ تا ۸ برابر کل سرمایه ثبتی این دو شرکت. به‌عبارتی‌دیگر این شرکت‌ها مشمول ماده ۱۴۱ هستند و با تأخیری که در تعیین و تکلیف این دو شرکت صورت می‌گیرد زیان‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. البته این موضوع فقط مختص این دو شرکت نیست بلکه قطعه سالان کشور را نیز شامل می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره مجمع کارآفرینان ایران تأکید کرد: انتظار ما از سازمان خصوصی‌سازی و مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی این است که هرچه زودتر وضعیت دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را مشخص کنند.

همچنین در ادامه محمدحسین فهیمی، عضو مجمع کارآفرینان ایران نیز بیان کرد: به نظر می‌رسد شاید در مدل واگذاری‌ها باید بررسی مجددی صورت بگیرد و آیا اصولا مدل واگذاری‌ها مدل مناسبی بوده است و یا خیر. بر اساس تجربه چند سال اخیر به نظر می‌رسد که مدل واگذاری‌های گذشته مدل مناسبی نبوده چراکه نتایج گویای این موضوع هستند.

عضو مجمع کارآفرینان ایران گفت: باید کارگروه‌هایی تخصصی با کمک سازمان خصوصی‌سازی شکل بگیرند که می‌تواند کمک زیادی به امر واگذاری‌ها باشد.