مجمع کارآفرینان ایران
اخبارکارگروه مالیاتی

ماده 132 قانون مالیاتی سدی بزرگ در مقابل پیشران‌های اقتصادی

روز یکشنبه 19 مهر 1401 نشستی تخصصی پیرامون مسائل و مشکلات پیشران‌های اقتصادی میان حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و امیرسیاح رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران، در ابتدای این نشست حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران پس از توضیحی کوتاه درخصوص جلسات کارگروه‌های فعال در مجمع کارآفرینان ایران، اظهارکرد: کمیسیون سرمایه گذاری مجمع کارآفرینان ایران تاکید دارند که امنیت سرمایه گذاری خارجی باید حفظ شود و همچنین اصلاحیه ماده 132 قانون مالیاتی سبب دغدغه مندی بسیاری از پیشران‌های اقتصادی شده است.

وی افزود: تغییرات مدنظر وزارت اقتصاد در ماده 132 قانون مالیاتی ضربه بزرگی را به واحدهای تولیدی وارد می‌کند و سرمایه گذاری را در این واحدها کاهش می‌دهد. یکی از مشکلات دیگری که پیشران‌های اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث‌های پیرامون مالیات بر ماشین آلات صنعتی است که باعث شده از انگیزه و رغبت کارآفرینان برای واردات چنین ماشین آلاتی کاسته شود.

غزنوی با بیان این نکته که پیشران‌های فعال در شهرک‌های صنعتی دچار ابهام و نگرانی زیادی شده‌اند، گفت: بسیاری از کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی گله مند هستند که ما دو سال در مناطق معاف از مالیات سرمایه گذاری کردیم، سوله‌هایی را در آنجا به وجود آوردیم و ماشین آلاتی را با مشقت‌های فراوان وارد کردیم اما در حال حاضر با اصلاحات جدید در ماده 132 قانون مالیاتی عملا اقدامات ما شکست خورده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در پایان بیان کرد: پیشران‌های اقتصادی درباره پیمان شانگهای سوالات زیادی را می‌پرسند و می‌گویند که عضویت قطعی ایران در این پیمان چه مزیت‌ها و امتیازاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

سپس امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان نکاتی اظهارکرد: بسیاری از موضوعات کارآفرینان را به سایر بخش‌های وزارتخانه سپردیم اما مقررات زدایی همچنان در حیطه کاری و وظیفه این معاونت است. مواقعی که فعالان اقتصادی به برخی از مقررات دست و پاگیر اعتراض یا نقدی دارند ما در این معاونت پیگیری می‌کنیم. مجمع کارآفرینان ایران هم با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد این مقررات را شناسایی کند و در اختیار مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد قراردهد.

وی درباره تسهیل سرمایه گذاری خارجی پیشران‌های اقتصادی گفت: مجمع کارآفرینان ایران در این خصوص پژوهش‌هایی را انجام دهد و به کمک وزارت اقتصاد آید تا به سرعت اقدامات لازم انجام شود.

سیاح ادامه داد: مباحث مربوط به ذی نفع واحد را وزارت اقتصاد پیگیر است و به زودی نتایجی را اعلام می‌کند و حتما این موضوع به ثمر می‌نشیند. وزارت اقتصاد هم این قول را می‌دهد که پیمان شانگهای را برای پیشران‌های اقتصادی تببین کند تا از فواید آن همه بهره مند شوند.