مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

لزوم گزارش دهی سایت‌های نامعتبر و فیک از سوی مدیران روابط عمومی پیشران‌ها

لزوم گزارش دهی سایت‌های نامعتبر و فیک از سوی مدیران روابط عمومی پیشران‌ها/ تعرفه آگهی در رسانه‌ها باید شفاف شود

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در نشست با مدیران روابط عمومی پیشران‌های اقتصادی تاکید کرد که باید تعرفه‌ای مشخص برای آگهی‌ها مشخص کنیم تا باج‌گیری‌ها شکل نگیرد.

 

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران، نشست تخصصی مدیران روابط عمومی پیشران‌های اقتصادی و ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و حسین زاده قشمی مدیر روابط عمومی وزارت صمت یکشنبه 30 مردادماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سعیدزاده، مدیر روابط عمومی گروه توسعه صنعتی انتخاب الکترونیک درخصوص فعالیت فیک نیوزها اظهارکرد: ما اینجا درخصوص رسانه‌های اصیل صحبت نمی‌کنیم و مدنظر ما باج‌نیوزها و فیک‌نیوزها هستند. اکثر رسانه‌های کشور دغدغه‌مند هستند اما تعدادی رسانه‌ها حقایق را بازگو نمی‌کنند. برخی رسانه‌ها سبب پایین آمدن سطح روابط عمومی‌ها می‌شوند. ما در حال حاضر با رسانه‌های بدون شناسنامه، اخبار دروغ، صراحت پول، نفوذ، کارشناسان گمنام و غیره رو به رو هستیم. در بخش خصوصی تمرکزمان روی تولید و فعالیت خودمان است اما برخی رسانه‌ها با جهت‌گیری‌های سیاسی ضربه وارد می‌کنند. این رسانه‌ها تولید محتوا را از مباحثه به مجادله تبدیل می‌کنند و ما دیگر در خصوص دستاوردهای خودمان نمی‌توانیم صحبت کنیم و این دستاوردها را از بین می‌برند. ما در یک جهاد اقتصادی قرارداریم و جنگ اصلی در میدان اقتصاد است و تولیدکنندگان سربازان و فرماندهان این جنگ هستند.
وی افزود: وقتی برخی رسانه‌ها این تولیدکنندگان را در برابر مردم و نظام قرار می‌دهند دیگر روحیه‌ای برای طی کردن این مسیر نمی‌ماند‌. نمونه‌ای را بیاورید که وزارت فرهنگ به وظیفه قانونی خود عمل کرد و نزد کارآفرینی رفته باشد تا برای اعتلا و رشد و شکوفایی این فعالیت مولدانه اقداماتی انجام دهد. پیشنهادات ما این است که تفاهم‌نامه‌ای میان پیشران‌ها با رسانه‌ها منعقد شود، شناسنامه دار کردن رسانه‌ها و مشخص شدن اهداف رسانه ای آن‌ها، آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس، برگزاری جشنواره‌های رسانه و اخلاق، به نهادهای نظارتی گفته شود که قوانین بازدارنده وضع کنند، شفافیت قراردهای خبری با رسانه‌ها و غیره صورت گیرد. ما درحال حاضر با بحران بیکاری رو به رو هستیم و ما در این شرایط نیرو لازم داریم و صنعت ما از ظرفیت لازم برخوردار است اما اطلاع رسانی صحیح شکل نمی‌گیرد. ما باید تمام توان خود را برای تبیین حقیقت بگذاریم و برای تعامل هرچه بهتر با رسانه‌ها تلاش کنیم و فکر می‌کنم به نتیجه مطلوبی می‌توانیم برسیم‌.
سپس انسان، مدیر روابط عمومی شرکت کاله در این باره ادامه داد: بزرگترین مشکلی که باید در این خصوص رسیدگی شود مسئله فیک نیوزها هستند. کارآفرینانی که شرکت‌های بزرگی را تاسیس کردند برای سالیان گذشته هستند و در شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی را تجربه کردند و چرخ اقتصاد را راه انداختند اما چرا در شریط فعلی رسانه‌ها به تخریب این افراد بپردازند. چرا رسانه‌های دولتی از بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند و حتی شنیده شده که اجازه هم ندارند نامی از آن‌ها ببرند. جلوگیری از اخبار دروغ و کذب برای ما بسیار سخت است و تا برای انتشار تکذیبیه تاثیرات اخبار دروغ در جامعه به وضوح دیده شده است و حتی سال گذشته یک خبر کذب خرید محصولات ما را تحت الشعاع قرارداد. شاید بتوان با همکاری وزارت فرهنگ، وزارت صمت و مجمع کارآفرینان این پیشران‌ها شناخته شود و برای تعاملات بیشتر همکاری کرد. ما در حال حاضر ماهانه ۸۰۰ نیروی متخصص استخدام می‌کنیم اما همیشه اخبار می‌گوید که بحران بیکاری داریم نه نیروی کار و روی این اقدامات ما توجهی نمی‌کند.

برای ناشران اخبار دروغ مجازات وضع شود

در ادامه بازیگران، مدیر روابط عمومی گروه صنعتی ظریف مصور بیان کرد: فضای عمومی رسانه‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توان باج‌نیوزها را به صورت کامل حذف کنیم. این مجموعه‌ها به راحتی تشکیل می‌شوند و بنایی ندارند و اثرات مخرب و جبران ناپذیری دارند. شما باید روی حوزه قانونگذاری توجه کنید و قوانینی را به تصویب برسانید که از کارآفرینان حمایت شود. اخباری که به شکل کذب و دروغ در فضای مجازی منتشر می‌شود به علت ضعف قانون است. اگر مجازات سنگینی برای منتشرکنندگان این اخبار دروغ وضع شود تا حد زیادی می‌توان جلوگیری کرد.
سپس نعمتی اظهارکرد: اخباری که به صورت غیر رسمی در فضای مجازی منتشر می‌شود شاید در ابتدا قابل باور باشد اما با تحقیق ساده به بی پشتوانه بودن آن پی می‌برند. اگر از کارآفرینان حمایت شود و نسل جدید با این افراد آشنا شود برای جامعه موثر است.
پس از صحبت‌های مدیران روابط عمومی پیشران‌های اقتصادی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی بیان کرد: درحال حاضر با کپی شناسنامه هم می‌توان رسانه ایجاد کرد و نیاز به ایجاد ساختار و چارچوب محکم و مشخص تری در این زمینه است
وی افزود: قانون ما در صدور برخی مجوزها و پیگیری‌ها با نواقص و مشکلاتی مواجه است که به عنوان مثال در خصوص فضای مجازی تاکنون هیچ مقرراتی تدوین نشده است.
شمسایی با تاکید بر اینکه سایت یا رسانه غیرمجازی که از سوی شما معرفی شود حتما فیلتر خواهد شد، گفت: باید تعرفه‌ای مشخص برای آگهی‌ها مشخص کنیم تا چنین موضوعاتی پیش نیاید و مبالغ این آگهی‌ها شفاف شود. نکته بسیار مهم این است که نگذاریم رسانه برای ما تصمیم سازی کند.