مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

لزوم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها/ حضور در بازار سرمایه راهگشاست

نشست تخصصی کارگروه سرمایه‌گذاری عصر امروز یکشنبه ( 25 تیرماه 1402) با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دبیر کل مجمع کارآفرینان و اعضا این کارگروه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ مجید عشقی در این نشست پس از شنیدن مشکلات و چالش‌های اعضا درزمینهٔ بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تأمین سرمایه بخش خصوصی، در تلاش هستیم تا تأمین مالی بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه سرعت یابد.

وی افزود: در این مسیر تلاش ما کاهش و کوتاه کردن روال‌های زائد است. بی‌شک در این مسیر و در تصمیم سازی‌های حوزه‌های کلان در بازار سرمایه، بخش خصوصی می‌تواند مشارکت و نقش پررنگی را ایفا کند زیرا حضور در بازار سرمایه راه گشا خواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با انتقاد از تنگناهای اقتصادی اخیر، اظهار کرد: در دو سه ماه اخیر به دلیل تنگناهای اقتصادی، صنعتِ کشور فشارهای بسیاری را متحمل شده است که مؤلفه اصلی آن مخدوش شدن پیش‌بینی پذیری اقتصاد در کشور است که پیامد آن سلب اعتمادبخش خصوصی است.

وی در ادامه درباره هیات های پذیرش نیز توضیح داد: در هیات های پذیرش سعی شده تا اعضا از صنایع مختلف حضورداشته باشند تا نسبت به پذیرش کالاهای مختلف اظهارنظر کنند. همچنین از اعضای متخصص در صنایع مختلف نیز دعوت می‌شد تا در جلسات مختلف حضورداشته باشند.

عشقی در ادامه تأکید کرد: بی‌شک از مجمع کارآفرینان ایران در معرفی افراد و متخصصین کمک خواهیم گرفت.  زیرا با توجه به موارد مطرح‌شده از سوی اعضا مجمع، بسیاری از مشکلات و موارد نیاز به تبیین و آموزش دارد که می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و … با افزایش سطح اطلاعات و آگاهی در این زمینه بسیاری از موارد را رفع و حل کرد.

به گفته وی، یکی از موارد، موضوع حاکمیتی شرکتی است که در این خصوص با مراجعه به کمیته‌ها و هیات‌های رسیدگی به تخلف در بورس به‌سرعت می‌توان به این نکته پی برد که اکثر موارد ناشی از این است که افراد نسبت به وظایف و تخصص‌های لازم مطلع نیستند و هنگامی‌که جریمه‌ای صورت می‌گیرد، تازه از عمق موارد و مشکلات مطلع می‌شوند.

عشقی در ادامه تأکید کرد: بحث حاکمیت شرکتی در بسیاری از کشورها قانون است و اگر نگاه مبنایی داشته باشیم، در کشور ما نیز باید این موضوع درروند قانونی شدن حرکت کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تأکید کرد: امیدوارم با حضور بخش خصوصی و تحلیل درست شرایط اقتصادی و انتقال به تصمیم‌گیرندگان فضا را تا حدودی بهبود بخشیم تا فضا برای فعالیت بخش خصوصی بیش‌ازپیش فراهم شود.