مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در روابط ایران با عربستان

نشست تخصصی کارگروه سرمایه‌گذاری خارجی صبح امروز ( سه‌شنبه 27 تیرماه 1402) با حضور علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان سعودی، غلامرضا انصاری، معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران، دبیرکل مجمع و اعضا این کارگروه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست، عنایتی، سفیر ایران در عربستان سعودی با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان بخش خصوصی، اظهار کرد: امید داریم با ایجاد ارتباط مستحکمی بین ایران و عربستان اتفاق‌های مثبتی را در روابط دو کشور و بهبود شاخص‌های اقتصادی رقم بخورد.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد ارتباط مستحکم بین ایران و عربستان، گفت: بحث‌های اقتصادی به‌عنوان شاخصی برای تحلیل ارتباط دو کشور تلقی می‌شوند بنابراین فعالیت‌های شما در اقتصاد کشور به‌عنوان تعریف و ترجمه‌ای از وضعیت روابط کشورها است.

به گفته سفیر جدید ایران در عربستان، حدود سال برای برقراری ارتباط مجدد دو کشور تلاش و رایزنی شد و اگر جدیتی برای برقراری این ارتباط وجود نداشت بی‌شک چنین اتفاقی رخ نمی‌داد .

عنایتی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه به دنبال تولید ثروت و توسعه اقتصاد ثروت هستند، درحالی‌که در کشور ما همچنان بحث اقتصاد معیشت مطرح است، گفت: خوشبختانه عربستان قصد همکاری اقتصادی با ایران دارد و زیرساخت‌های اسنادی لازم نیز برای این همکاری فراهم‌شده و موافقت‌نامه‌ای نیز امضاشده است.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در این مسیر، اظهار کرد: به‌طور حتم دیدارهای متقابل بین مسئولان و بخش خصوصی را در دستور کارخواهیم داشت زیرا معتقدیم که جذب سرمایه خارجی در کشور یکی از اولویت‌ها است که خوشبختانه زمینه برای این فعالیت وجود دارد و امید دارم تمامی موارد مطرح‌شده در این جلسه را پیگیری و محقق شود.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، یکی از شروط ثبات و ادامه روابط ایران و عربستان

در ادامه این جلسه غلامرضا انصاری، معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه نیز اظهار کرد: به نظر من اگر پیش از سفر هریک از سفرای کشور جلساتی با بخش خصوصی برگزار شود هم برای ارتباط با سایر کشورها و هم برای بخش خصوصی نتایج خوبی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه همیشه روابط دو طرف تعیین‌کننده نیست، گفت: همواره عوامل و شگردهای برهم زننده وجود دارد.  اما روابط تجاری متأثر از دو طرف نیست و شگردهایی برهم زننده هم وجود دارد. اما ایران برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و ثبات در منطقه را در نظر دارد.

به گفته معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه، ثبات نیازمند برقراری ارتباطات است که امید دارم این‌گونه جلسات بستری برای آغاز همکاری و مشارکت بخش خصوصی در این مسیر باشد. روابط اقتصادی ایران با برخی کشورها مشکلات متعددی دارد به‌عنوان‌مثال در خصوص موضوع FATF به دلیل اینکه ایران در لیست سیاه قرار دارد بسیاری از کشورهایی که قصد همکاری با ایران رادارند، ازنظر فنی امکان‌پذیر نیست و به نظر من مجمع کارآفرینان ایران می‌تواند بهترین محل برای ایجاد این‌گونه بسترها باشد.

وی افزود: یکسری اصلاح تفکرات در ایران ضروری است زیرا درزمینهٔ تجارت با عرصه بین‌الملل فاصله بسیاری داریم که اگر سازوکارها تغییر نداشته باشد، شاهد بروز اتفاقات خوبی نخواهیم بود. عربستان فرصتی طلایی است که در این مسیر امید ما به بخش خصوصی بسیار است.

به گفته انصاری، اگر درزمینه استفاده از حضور بخش خصوصی در ارتباط ایران و عربستان استفاده نشود، به‌طور حتم روابط ما آسیب‌پذیر خواهد بود. پیشنهاد من این است که موضوع شراکت با عربستان را بررسی کنید و اینکه تجارت یک‌طرفه‌ای شکل بگیرد امکان‌پذیر است اما ماندگار نیست.