مجمع کارآفرینان ایران
اخبارکارگروه بانکی

لزوم استفاده از تامین مالی زنجیره‌ای توسط پیشران‌های اقتصادی

ظهر روز دوشنبه، ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱ نشستی در مجمع کارآفرینان ایران با حضور اعضای کارگروه بانکی و حمید آذرمند، مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی با موضوع بررسی مشکلات بانکی پیشران‌های اقتصادی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، در این نشست آذرمند با تاکید بر اینکه همه فعالان کسب و کار با مشائل مختلفی رو به رو هستند، گفت: در مشکل تامین مالی همیشه گلایه تولیدکنندگان مطرح بوده است و نظام تامین مالی ما در اقتصاد مبتنی بر سیستم بانکی است. ۱۰

وی ادامه داد: در کشوری با درآمد بالا، سهم تامین مالی بانک‌ها ۳۰ درصد است و در کشور ما بیش از ۸۰ درصد بانک‌ها در تامین مالی سهم دارند. اوراق شرکتی منتشر شده توسط شهرداری‌ها ۱۰ هزارمیلیاردتومان و شرکت‌ها ۲۰ هزارمیلیاردتومان بوده است و سهم تامین مالی خارجی در تامین مالی بنگاه‌ها صفر است.

آذرمند افزود: بخش عمده ظرفیت بانک‌ها عملا صرف سرمایه در گردش می‌شود. تامین مالی موازی بنگاه‌ها از مشکلات بعدی ما است. برای تولید یک کالا تمام شده در چند مرحله تامین مالی توسط بانک صورت می‌گیرد. در تامین مالی سرمایه در گردش، بنگاه نیاز دارد که در زمان مقرر به اعتبارات دست پیداکند.

مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی  با اشاره به اینکه عموما بانک‌ها وثیقه سهم البیع را مطالبه می‌کنند، خاطرنشان کرد: حسب ضوابط بنگاه خدماتی حداکثر می‌تواند ۶۰ درصد ظرفیت سال گذشته خود تسهیلات دریافت کند و بنگاه تولیدی هم حدود ۹۰ درصد از این سهم برخوردار است.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم نظام تامین مالی را در حوزه سرمایه در گردش اصلاح کنیم و ارتقا دهیم. روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای امکاناتی دارد که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. در تامین مالی زنجیره ای فرآیند متفاوتی وجود دارد. در این تامین مالی توافقی بین فروشنده و خریدار به صورت قراردادی وضع می‌شود. هر میزان که تولید نیاز داشته باشد بانک‌ها تامین مالی را انجام می‌دهند. ما طبق بخشنامه‌ای که اعلام کردیم در روش تامین مالی زنجیره‌ای دارندگان اوراق گام می‌توانند به‌راحتی درخواست ارز برای واردات خود داشته باشند و ۱۵ رشته فعالیت درحال استفاده از اوراق گام است.

وی در پایان تاکید کرد: هفته گذشته حدود ۵۷۰ میلیارد تومان، بدهی تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق همین روش پرداخت شد. اوراق گام در واقع همان ال سی است اما با هدف تسویه و به هیچ وجه ابزار بدهی نیست. بازار سرمایه بازار ثانویه اوراق گام است.