مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

رشد ۱۵ درصدی حجم ترانزیت در ۷ ماهه سال جاری

جلسه کارگروه گمرکی مجمع کارآفرینان ایران صبح روز یکشنبه (۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲) با حضور اعضای کارگروه، نمایندگان پیشران‌های اقتصادی کشور و همچنین رضا راستی، مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران بابیان اینکه ترانزیت خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: گمرک ایران با حرکت به سمت و سویی که در اهداف پیش‌بینی کرده و با یکسری اقداماتی که انجام داده این مهم را تسهیل کرده است.

رضا راستی روند رشد ترانزیت در کشور را امیدبخش خواند و گفت: تا سال ۱۳۹۹ حجم ترانزیت کشور عدد قابل قبولی نبود. در سال ۱۳۹۳ حجم ترانزیت به عدد ۱۳ میلیون تن رسید که در ادامه به دلایل مختلف این میزان کاهش پیدا کرد تا جایی که به عدد ۷.۵ میلیون تن در سال ۹۹ رسید که بسیار تأسف‌بار بود. البته بخشی از این موضوع به کم‌کاری دستگاه‌های دولتی و بخش دیگری نیز بخش خصوصی مقصر بودند و در ادامه هم شیوه کرونا در دنیا و کشور سبب شد این اتفاقات رقم بخورد.

وی بابیان اینکه در ۲ سال اخیر حجم ترانزیت کشور به ۱۲.۵ میلیون تن رسیده است بیان کرد: در ۷ ماهه سال جاری حجم ترانزیت ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است که نشان از رشد ۱۵ درصدی دارد و امیدوار هستیم این عدد تا پایان سال به ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن برسد.

مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک ایران در ادامه با اشاره به اینکه برای آنکه امور کاری تسهیل گردد و سرعت کار افزایش پیدا کند سامانه دور اظهاری را راه‌اندازی کرده‌ایم افزود: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌شده است که حجم ترانزیت کشور به میزان ۵۰ میلیون تن برسد که البته لازم است برای آن‌که به این عدد دست پیدا کنیم مقدمات و زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم.

راستی در ادامه ضمن تأکید بر همکاری همه‌جانبه با نمایندگان پیشران‌های اقتصادی کشور افزود: دفتر ترانزیت گمرک ایران بدون مشورت با بخش خصوصی هیچ بخشنامه را صادر نخواهد کرد و این دفتر این آمادگی را دارد که برای آشنایی و تسهیل روند امور گمرکی پیشران‌های اقتصادی جلسات آموزشی مرتبط باکار آنان را برگزار کند.

در ادامه این جلسه، خانم خیری از اعضای کارگروه گمرکی مجمع کارآفرینان ایران بابیان اینکه در موضوع ترانزیت مسائل بسیاری وجود دارد گفت: متأسفانه حوزه ترانزیت یک متولی خاص ندارد و نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در این خصوص دخالت و یا اظهارنظر می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد گمرک در برخی از موارد به دستورالعمل‌های خود خیلی توجه نمی‌کند. دستورالعمل‌هایی وجود دارند که رویه ترانزیت نیاز به تمدید ثبت سفارش ندارد، ولی خود گمرک بر روی این موضوع پافشاری می‌کند و در مواقعی مهلت اعتبار ثبت سفارش واحد‌های تولیدی به اتمام می‌رسد و کار به چالش کشیده می‌شود. درحالی‌که رویه ترانزیت یک‌رویه تشریفاتی است و امور ترخیص کالا در گمرک مقصد انجام می‌پذیرد.

عضو کارگروه گمرکی مجمع کارآفرینان ایران همچنین گفت: پایان ساعات کاری برخی از گمرکات کافی نیست و نیاز است که میزان ساعت فعالیت گمرکات افزایش پیدا کند.