مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

رئیس مجمع کارآفرینان ایران: اجرای اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه، درمان دردهای اقتصادی امروز جامعه است

محمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان ایران در آستانه 29 بهمن روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای مقابله با تحریم ها و اجرای اقتصاد مقاومتی بایستی از کارآفرینان و تولیدکنندگان بصورت جدی تر حمایت شود .

وی اصلی ترین مشکل اقتصادی امروز کشور را رشد نقدینگی در جامعه دانست و عدم حمایت از سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی توسط دولت را دغدغه اصلی تولیدکنندگان عنوان کرد .

محمدرضا دیانی افزود : رشد نقدینگی نسبت به یک دهه گذشته 974 درصد افزایش پیدا کرده در حالی که نرخ رشد ارز در مدت مذکور 1200 درصد بوده است . افزایش نقدینگی در کشور از دو محل است، یکی بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی که کاهش نمی‌یابد و قطار آن با سرعت حرکت می‌کند و متوقف نمی‌شود، به نحوی که میزان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ به شیب تندی رسیده است. دوم بدهی موسسات و بانک‌های تجاری و غیردولتی که همچنان درحال افزایش است.


وی علت رشد نقدینگی را عدم ورود آن در بخش صنعت و اشتغال دانست و عنوان کرد در حالی که امروز در شدیدترین جنگ اقتصادی با دشمنان هستیم بخش اعظم منابع بانکی کشور برای ساخت برج ها و مراکز تجاری و اداری استفاده می شود و این در حالی است که حداقل منابع مالی به تولید و صنعت اختصاص می یابد .

رئیس مجمع کارآفرینان ایران در ادامه سیستم اقتصادی کشور را بر اساس نظام بودجه ای دانست و خواستار تغییر آن به  نظام برنامه ای شد . وی با انتقاد از سیستم موجود خواستار برنامه ریزی و آینده نگری در راستای تخصیص اعتبار به بنگاههای اقتصادی بزرگ و مولد کشور شد .

وی در عین حال بر لزوم اختصاص تسهیلات بانک‌ها با الویت بخش‌های پربازده و در جهت رشد و توسعه اشتغال، صادرات و تولید کشور تاکید کرد و گفت: اگر وام‌های سرمایه در گردش را بین بنگاه‌هایی که به یک هرم اقتصادی مولد وصل نیستند تقسیم کنیم، مسیر خطایی را پیموده‌ایم، چون این افراد و بنگاه‌ها بعد از چند ماه دچار ورشکستگی شده و با مجموعی از بدهی ها  رو به رو خواهند شد. لذا از دولت انتظار داریم تحت تأثیر فشارهای پوپولیستی قرار نگیرد و در مقابل، تصمیمات مؤثر و بلندمدتی را که آسیب‌پذیری کمتر داشته و تحریم‌ها را کم اثر می‌کند، اتخاذ کند.

محمدرضا دیانی با اشاره به اینکه بانکهای تخصصی موتور متحرک صنعت هستند، انتظار از دولت و مجلس در آستانه بررسی بودجه سال 98 را افزایش سرمایه بانکهای تخصصی به عنوان بازوان تقویت کننده بخش صنعت در شرایط خاص کشور عنوان کرد .