مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

دکتر دژپسند در نشست توجیهی واگذاری های بزرگ با فعالان اقتصادی، از واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بورسی در آینده نزدیک و همچنین واگذاری سه شرکت بورسی تا اواخر هفته آینده خبر داد‌.

وزیر اقتصاد طی سخنانی که با حضور اعضاء مجمع کارآفرینان ایران، روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی، معاونان وزارت اقتصاد، اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران و اعضای هیات رییسه اتاق تعاون برگزار شد، با بیان این مطلب افزود یکی از مشکلات موجود در زمینه خصوصی سازی تا کنون، اصرار بر واگذاری اموال دولت به تنها یک نفر بوده است، در حالی که در اصل ۴۴ قانون اساسی پیش بینی هایی شده است که می تواند حلال بسیاری از مشکلات در این خصوص باشد .

وی اظهار داشت: پس از ابلاغ قانون سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، گمان بر این بود که حاشیه امنی برای خصوصی سازی ایجاد شده ولی اتفاقات چند سال اخیر و متوقف شدن تعداد قابل توجهی از پروژه های واگذاری در مراحل آخر کار، به این نتیجه رسیدیم که باید بگونه ای عمل کنیم که با کمترین حواشی و بیشترین نتایج، همراه باشد.

دکتر دژپسند با یادآوری اینکه آسیب های موجود در فرآیند واگذاری، لزوماٌ از جنس فساد نیست، اظهار داشت: در عین حال به معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد ماموریت داده ایم تا نسبت به آسیب شناسی واگذاری های چند سال اخیر اقدام کند. بر این مبنا می توانیم با تاسیس شرکت های سهامی عام منطقه ای برای خرید بلوک های سهام دولت، تنش های احتمالی بعد از واگذاری را خنثی کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه همه مقاومت ها در برابر واگذاری، از جنس “مقاومت در برابر تغییر” نیست، از عواملی چون مقاومت های منطقه ای، بخشی و دستگاهی به عنوان مهم ترین موانع در این ارتباط یاد کرد.

وی افزود: ممکن است با توجه به وقایع چند سال اخیر در خصوص واگذاری ها، این تصور ایجاد شده باشد که وزارت اقتصاد به درجه ای از محافظه کاری رسیده است که برای احتراز از تبعات احتمالی، در صدد بهانه جویی برای عدم واگذاری اموال دولت است که برای در امان ماندن از این اتهام، ما برای فاز اول دور جدید خصوصی سازی، واگذاری سهام دولت در بنگاه های بورسی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی اظهار داشت: به این ترتیب، هم به دلیل شفافیت بورس و هم به سبب اینکه دولت دیگر نقشی در تعیین نوع، روش و قیمت واگذاری ندارد، دیگر نمی توان نگران تبعات احتمالی بود.

در ادامه این نشست تعدادی از کارآفرینان بزرگ کشور به بررسی طرح پیشنهادی دولت پرداخته و نقاط ضعف و قدرت این طرح را بیان کردند و خواستار مشارکت پیشران های بزرگ اقتصادی بخش خصوصی کشور در فرآیند واگذاری ها شدند .