مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

حمایت معاونت علمی از منافع بخش خصوصی/ لزوم افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

جلسه کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران با حضور اعضای کارگروه، نمایندگان پیشران‌های اقتصادی و همچنین جواد مشایخ، سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری روز چهارشنبه (۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲) در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بابیان اینکه عملکرد معاونت نشان می‌دهد که همواره مدافع بخش خصوصی واقعی بوده است، اظهار کرد: این معاونت تلاش کرده که به‌عنوان یک میانجی منافع بخش خصوصی به‌ویژه بخش خصوصی که در حوزه دانش فعالیت می‌کند را از بخش حاکمیتی مطالبه کند. این رویکردی بوده که در ادوار مختلف معاونت علمی پابرجاست و ثابت بوده است.
مشایخ در ادامه افزود: فارغ از اینکه چه دولتی بر سرکار بوده و یا اینکه معاون علمی چه شخصی است، بن‌مایه شکل‌گیری این معاونت حمایتی بوده و هیچ‌کسی نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد کند که البته نکته بسیار مثبتی است.
سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به اینکه شتاب و رشدی که در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم با پشتیبانی منابع لازم اتفاق نیفتاده است، تأکید کرد: قطعاً کار‌های زیادی در معاونت علمی صورت گرفته و کار‌های بیشتری نیز وجود دارد که می‌بایست پیگیری و انجام شود؛ به اعتقاد من روند طی شده روند خوبی اازلحاظ کمی و کیفی بوده است.
وی در ادامه افزود: در سال ۱۳۸۹ وقتی‌که قانون اول دانش‌بنیان تصویب شد و در آن پیش‌بینی تشکیل یک صندوق شده بود، صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان تشکیل شد که آن زمان یک صندوق یک میلیارد دلاری محسوب می‌شد، ولی تا به امروز سرمایه آن تغییر نکرده، اما ارزش پول ملی کاهش چشمگیری داشته و عملا امروز یک صندوق ۵۰ میلیون دلاری است. این در حالی است که بر طبق پیش‌بینی که شده بود می‌بایست سرمایه صندوق به‌تدریج افزایش پیدا می‌کرد که این امر محقق نشده است.
مشایخ بابیان اینکه در سال ۱۳۹۲ تعداد ۵۵ شرکت دانش‌بنیان وجود داشت، اظهار کرد: امروز ۹۲۶۲ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که همه آن‌ها کار‌های مثبتی انجام داده و همه آن‌ها به منابع مالی نیاز دارند. ولی منابع مالی که تفاوت داشته باشد با منابع مالی عادی که سایر بنگاه‌ها نیاز دارند وجود ندارد و اصلاً به‌اندازه کافی در اختیار زیست‌بوم قرار نگرفته است.
سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد: مجموعه اقداماتی که اکنون طراحی‌شده روبه‌جلو بوده است. قانون جهش دانش‌بنیان یک دهه بعد از قانون اول تغییر کرد که به نظرم این‌زمانی فرصت خوبی برای آزمودن و بعد عارضه‌یابی بوده است.
همچنین در ادامه این جلسه؛ آقای سلیمانی از اعضای کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران گفت: تعداد زیادی از پیشران‌های اقتصادی کشور عضو مجمع کارآفرینان ایران هستند. قاعدتاً اگر حاکمیت بخواهد اتفاقی در حوزه دانش‌بنیان شکل دهد، پیشران‌های اقتصادی محرک خوبی خواهند بود. این پیشران‌ها سال‌ها در شرایط مختلف با مسائل سخت دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و به یک تاب‌آوری خوبی رسیده‌اند و زنجیره فعالیت در بخش‌های مختلف را دارا هستند.
وی در ادامه افزود: قانون جدید جهش دانش‌بنیان، قانون خوبی نسبت به نسخه قبلی آن است، ولی در اجرای این قانون به‌مانند بسیاری از قوانین مشکلات خود را دارد.
سلیمانی تأکید کرد: امروز اکثر استارتاپ‌هایی که برخی از پیشران‌های اقتصادی در اختیاردارند مسائل قانونی است و دومین مشکل آنان دسترسی به منابع مالی است که ضرورت نگاه به‌ویژه به این دو موضوع را می‌طلبد. پیشران‌های اقتصادی به دلیل اثرگذاری داخلی و منطقه‌ای که دارند نیاز است که نگاه ویژه‌ای به آنان صورت گیرد.
در ادامه، آقای افتخاری دیگر عضو کارگروه دانش‌بنیان مجمع بابیان اینکه تغییر قوانین در بخش‌های مختلف شرکت‌ها را دچار زیان زیادی می‌کند اظهار کرد: در یک شرکت ۴ سال در جهت پیشبرد اهداف پیش‌بینی‌شده تلاش فراوانی صورت گرفت، ولی با تغییر قانون ناگهان بسیاری از مسائل تغییر کرد که همین مسئله باعث شد آن شرکت با زیان زیادی روبرو شود.
وی ادامه داد: به‌طور مثال یک شرکت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده بود و در انتظار آن بود که از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شود که ناگهان با تغییر قانون از این مزیت برخوردار نخواهد شد.
قدس از دیگر اعضای کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران در سخنانی به مشکل نقدینگی و بانکی اشاره و بیان کرد: با تلاش فراوان و بررسی که توسط کارشناسان معاونت علمی صورت گرفت مبلغ بسیار ناچیزی تسهیلات بانکی برای یک شرکت دانش‌بنیان تصویب شد، ولی باگذشت بیش از ۲ سال شرکت دانش‌بنیان همچنان درگیر آن است که بتواند آن میزان
تسهیلات را از بانک‌های کشور دریافت کند و این موضوع باگذشت زمان و کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه‌ها، کارایی لازم را ازدست‌داده است.
قدس بابیان اینکه سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: متأسفانه با شرایط موجود بسیاری از افراد که از نخبگان کشور نیز محسوب می‌شوند به دلایل مختلف انگیزه ادامه فعالیت را از دست می‌دهند و بسیاری یا مهاجرت کرده‌اند و یا به دنبال مهاجرت از کشور هستند؛ بنابراین یک برنامه مشخص در جهت حمایت از نخبگان ضروری به نظر می‌رسد.
گفتنی است که در ادامه این جلسه، برخی دیگر از اعضای کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران و نمایندگان پیشران‌های اقتصادی کشور به بیان سؤالات خود پرداختند که سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به آن‌ها پاسخ گفتند.