مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

تسریع در استرداد اضافه پرداختی مالیات بر ارزش افزوده مودیان

جلسه کارگروه مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران روز یکشنبه (۵ شهریورماه ۱۴۰۲) با حضور اعضاء کارگروه و مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ این جلسه که با حضور اعضاء کارگروه و احمد آخوندی، مدیرکل دفتر امور مؤدیان و خدمات مالیاتی، سید مجتبی احمدی، مدیرکل حسابداری، وصول و استرداد مالیاتی و قادری، معاون دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

در این جلسه، آخوندی، مدیرکل دفتر امور مؤدیان و خدمات مالیاتی درخصوص عوارض پسماند قانون ساماندهی پسماند، گفت: ماده ۶ این قانون هرساله فرآیند اجرایی و چگونگی و دستورالعمل آن در قانون بودجه تبیین و مسئولیت دستورالعمل آن نیز به عهده سازمان امور مالیاتی محول می‌شد. این سازمان جلسات و مکاتبات بسیار متعددی را با وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست داشته است. خوشبختانه و یا متاسفانه در قانون بودجه ۱۴۰۲ این موضوع نیامده است، ولی قانون آن وجود دارد و جاری و ساری است و دلیل اینکه سازمان مالیاتی دراین خصوص بخشنامه‌ای صادر نکرده است این است که سازمان حفاظت محیط زیست اقلام و مواد را اعلام نکرده، اما حکم آن جاری است و باید اقلام اعلام شود تا مشمول قانون شود.

همچنین در ادامه این جلسه، احمدی، مدیرکل حسابداری، وصول و استرداد مالیاتی با بیان اینکه وضعیت استرداد نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، بیان کرد: با اقداماتی که صورت گرفته است تامین منابع مالی بهتر و زمان رسیدگی با سرعت بالاتری انجام می‌شود. بیشترین استرداد نیز درخصوص صادرکنندگان است؛ بنابراین برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده مستلزم رسیدگی و احراز اعتبار مالیاتی است.

وی در ادامه افزود: در آینده نیازمند اظهارنامه مالیاتی نخواهیم نداشت و هر زمانی که پایان دوره مالیاتی مشخص شد، افرادی که طلبکار و یا بدهکار هستند را سامانه مودیان مالیاتی مشخص خواهد کرد. افرادی که بدهکار هستند ظرف مدت یک ماه مهلت دارند که پرداخت کنند و کسانی که طلب دارند، سازمان امور مالیاتی موظف است که مبالغ را به حسابشان مسترد کند.

در ادامه این جلسه، قادری، معاون دفتر فنی و مدیریت ریسک نیز درخصوص لیست سیاه (بلک لیست) اظهار کرد: این موضوع دغدغه بسیاری از اعضا است. شرکت‌ها باید بخشنامه شماره ۴۳ را مدنظر قرار دهند و تکمیل آن بخشنامه شماره ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۹۹ و بخشنامه شماره ۵۳ شهریورماه سال ۹۹ هم حتما باید مدنظر قرار گیرد. پذیرش اعتبار بلک لیست شرایطی دارد. باید صورتحساب اصلاحی صادر شود و از طرف مقابل مابه تفاوت ارزش افزوده گرفته بشود تا به عنوان انتقال لحاظ شود و حتما نیز باید این موارد درنظر گرفته شود.

گفتنی است در ابتدای این جلسه، هریک از اعضاء کارگروه مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران به بیان مشکلات، نظرات و پشنهادات خود پرداختند.