مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

تسهیل صدور ضمانت‌نامه‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان‌

نشست کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران روز سه‌شنبه (۱۴ آذرماه ۱۴۰۲) با حضور اعضا کارگروه، نمایندگان پیشران‌های اقتصادی و همچنین کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: با تعاملی که با شبکه بانکی کشور داریم، تا حدودی توانسته‌ایم صدور ضمانت‌نامه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل کنیم.

شاعری گفت: باید قبول کرد که بخشی از اقتصاد ایران با دور زدن پتنت‌ها[سند اختراع] انجام می‌شود، متاسفانه این موضوع گزارش و یا خبر خوبی نیست، ولی این موضوع در حال رخ دادن است. در این زمینه معاونت علمی آماده شنیدن پیشنهادات، نظرات و یا راهکار‌های مختلف برای جلوگیری از ادامه چنین روندی است. حتی می‌توانیم از این کمک‌ها بهره ببریم و نظر مشورتی به دولت ارائه دهیم.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه فاصله ما در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر با کشور‌های دنیا کمی زیاد است، اما سازوکار خوبی در این بخش پیش‌بینی شده است اظهار کرد: بخش خصوصی اقدامات مثبت و خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام داده است.

وی با اشاره به ظرفیت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: اگر شرکت‌ها در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، دولت به آن شرکت اعتبار مالیاتی می‌دهد؛ حوزه دانش‌بنیان، ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت بخش خصوصی و حضور سرمایه‌گذاران است.

شاعری درخصوص تغییرات احتمالی در قانون جهش اظهار کرد: بند ب و ت ماده ۱۱ قانون جهش کماکان وجود دارد و یک تبصره به آن اضافه می‌شود که راه جدید را باز خواهد کرد و قرار نیست راه قبلی بسته شود.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در حال طراحی چند حامل سرمایه گذاری هستیم که جزییات آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد افزود: درحال راه اندازی مدل ویچرگارانتی هستیم و به دنبال ساختار دادن به یک ضمانت عام هستیم که این ضمانت عام در اختیار یک شرکت سرمایه گذاری قرار گیرد که از این ضمانت نامه در جایی که مدنظر است مورد استفاده قرار گیرد.

شاعری در ادامه تاکید: از برنامه‌هایی که باعث کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان شود حمایت می‌کنیم. صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال رشد و حمایت گسترده از توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: این صندوق به دنبال بین‌المللی‌سازی کسب‌وکار‌های های‌تک داخلی است. صندوق سرمایه‌گذاری در داخل کشور می‌تواند فرصت خوبی باشد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن حضور داشته باشند و قطعا جمع شدن سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود.