مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

دغدغه ایران عامل بررسی اقتصاد چین شد

روز سه‌شنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۲، برای نخستین بار نقد و بررسی کتاب «چگونه اژدها بیدار می‌شود؟» به همت مجمع کارآفرینان ایران در حضور اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و اقتصاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در راستای تحلیل و معرفی جدیدترین متون علمی حوزه اقتصاد و همچنین آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان و متخصصان حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ با موضوعات روز اقتصادی- سیاسی و بحث و بررسی در این زمینه، جلسه نقد و بررسی کتاب «چگونه اژدها بیدار شد؟» برگزار شد. این کتاب به قلم دکتر زهرا کریمی به واکاوی تحولات سیاسی – اقتصادی چین در مسیر کسب جایگاه برتر در اقتصاد جهانی پرداخته است.

در ابتدای مراسم، دکتر زهرا کریمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران و نویسنده این کتاب، اظهار کرد: به‌عنوان یک ایرانی و استاد توسعه سوالی برایم پیش آمد که چین چگونه توسعه یافت و رشد کرد. دغدغه من برای شناخت چین تنها به خاطر بهره‌مندی آن برای ایران بود. زیرا باید بررسی کرد که چگونه چینی‌ها از مهاجرین خود استفاده کردند و ایران باید درس بگیرد. به همین خاطر برای شناخت کامل چین ۹ ماه در تایوان و سه ماه در چین حضور داشتم و نکته قابل‌توجه نگاه مثبت و تحسین‌برانگیز همه به چین است.

وی باتاکید بر اینکه چینی‌ها تا قرن هجدهم قدرت اول اقتصادی دنیا بودند، افزود: کشورهای امپراتوری بزرگ امکان انقلاب صنعتی را نداشتند و جنگ تریاک یکی از شکست‌های چین از غرب است. در قرن نوزدهم نیز مردم چین دائماً با شورش‌های مردمی روبه‌رو بودند زیرا وضعیت اقتصادی این کشور روبه‌زوال بود. یک دوره طولانی چین بابی ثباتی و فقر دست‌وپنجه نرم می‌کرد و چینی‌ها از تورم به‌صورت وحشتناکی می‌ترسند و این ترس ریشه تاریخی دارد.

توسعه لزوماً از مسیر دموکراسی عبور نمی‌کند

سپس علی سرزعیم، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران درباره کتاب «چگونه اژدها بیدار شد» با اشاره به اینکه چین پدیده مهم زمان ما است، گفت: یک درس مهم از چین این است که اقتصاد پرظرفیت کشور چگونه سال‌ها سرکوب‌شده و این را می‌توان به ایران ما سرایت داد زیرا قطعاً ظرفیت‌های اقتصادی ایران نیز بسیار بالا است. چینی‌ها در خط‌مشی از شوروی‌ها هم افراطی‌تر بودند و پس از مدتی سعی کردند که تعاملاتی را با آمریکا داشته باشند اما پس از بیست سال به بلای جان آمریکا تبدیل‌شده‌اند. توسعه لزوماً از مسیر دموکراسی عبور نمی‌کند و این حرف شاید برای روشنفکرهای کشور خوشایند نباشد زیرا شوک‌درمانی همیشه منجر به توسعه نمی‌شود و نگاه‌های افراطی گاهی اوقات اثر منفی در اقتصاد دارد.

وی ادامه داد: چینی‌ها تصمیمات زیادی نمی‌گیرند اما وقتی به تصمیم نهایی می‌رسند گام بزرگی را برمی‌دارند. در ایران هم غیر از حوزه امنیت در باقی بخش‌ها اسیر این تصمیمات لحظه‌ای هستیم. بسیاری از اوقات رشد همراه با نابرابری است و چین هم متأثر از همین موضوع بود. وقتی چین درب‌های کشور خود را باز کرد کشورهایی همچون آمریکا حضور پیدا نکردند و در ابتدای مسیر مهاجران چینی به کشور خود بازگشتند و به سرمایه‌گذاری پرداختند. ما هم نباید انتظار داشته باشیم که در همان ابتدا کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند.

در بخشی دیگر از مراسم نقد و بررسی کتاب چگونه اژدها بیدار شد، دکتر لطفعلی بخشی، صاحب‌نظر اقتصادی بیان کرد: چینی‌ها از تجارب خود پند گرفتند اما در ایران تقریباً برعکس عمل می‌شود و همان‌طور که شاهد هستیم در برنامه هفتم توسعه بر همان ریل گذشته حرکت می‌شود.

در بخش آخر این مراسم اهالی فرهنگ و رسانه سؤالات و نکات خود را نسبت به کتاب اژدها چگونه بیدار شد به نوشته زهرا کریمی بیان کردند.