مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

تأکید وزیر صمت بر ادامه جلسات مشترک با اعضای مجمع/ «بخش خصوصی» به فرموده رهبری، نخبگان مردم هستند

نشست تخصصی عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیشران‌های اقتصادی عضو مجمع کارآفرینان ایران عصر امروز ( چهارشنبه 28 تیرماه 1402 ) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که تمام اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها در وزارت صمت صحیح و عقلانی باشد، اظهار کرد: من و همکارانم در وزارت صمت هر کاری که صحیح و عقلانی باشد را انجام خواهیم داد و متعهدانه در وزارتخانه فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: اگر در موقعیتی نیاز به طرح موضوع و حمایت از سوی وزارت صمت باشد قطعاً من این کار را انجام می‌دهم زیرا که تولیدکنندگان و مردم مشکلات متعددی دارند و وظیفه من شنیدن این مشکلات، بررسی و یافتن راه‌حلی برای حل این مشکلات و چالش‌ها است.

به گفته وزیر صمت، مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در خصوص اهمیت بخش خصوصی، فرمودند: ” برای بخش خصوصی اعتماد ایجاد کنند که سرمایه‌گذاری کند، کارآفرینی کند؛ بخش خصوصی می‌تواند. ما توانایی زیادی داریم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم. اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد.”

وی افزود: بر همین اساس برای عمل به فرمایشات ایشان، بنده و همکارانم در وزارت صمت باید متعهدانه با شما نخبگان مردم همکاری کرده و بنابراین از شما نیز تقاضا دارم کمک کنید تا هریک بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

وزیر صمت با تأکید بر اینکه شعار همراه باشعور صحیح است، در خصوص سیاست «قیمت‌گذاری» که ازجمله موارد موردانتقاد اعضای مجمع کارآفرینان ایران در جلسه امروز بود، گفت: اینکه فرض کنیم می‌توانیم سیاست قیمت‌گذاری دستوری را به‌کل حذف کنیم، درست نیست و در شرایطی که از ارز 28 هزارتومانی در دادوستدها استفاده می‌شود، نمی‌توان قیمت‌ها را آزاد و رها گذاشت و باید سنجیده تصمیم سازی کرد.

علی‌آبادی با انتقاد از عدم استفاده بهینه از منابع و سرمایه‌های انسانی در کشور اظهار کرد: هنگامی ما پیشرفته‌ترین موتور هواپیما را در کشور ساخته‌ایم چگونه می‌توانیم بگوییم بهره‌وری پایین است؟ ما استفاده بهینه از منابع و سرمایه‌های انسانی را نداریم.

وزیر صمت با انتقاد از مصرف بی‌رویه انرژی در کشور، یکی از نقاط آسیب‌زا در کشور را استفاده بی‌رویه و اسراف انرژی عنوان کرد و در خصوص اهمیت برگزاری جلسات مشترک با پیشران‌های اقتصادی بخش خصوصی اظهار کرد: بی‌شک ادامه این جلسات با اعضای مجمع کارآفرینان ایران نیاز است که باید به دو صورت جمعی و اختصاصی برای هریک از صنوف برگزار شود.

حضور تمام‌قد پیشران‌های اقتصادی در کنار وزارت صمت

در ادامه محمدرضا دیانی، رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران نیز به نمایندگی از پیشران‌های اقتصادی، از انتصاب وزیر صمت به‌عنوان فردی باسابقه کارآفرینی ابراز خرسندی کرد و افزود: مشکلات بنگاه‌های بزرگ موضوع مقیاس اقتصادی است که اگر این موضوع رعایت نشود موجب افزایش قیمت تمام‌شده محصولات در کشور و عدم توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون چنین نگاهی در کشور وجود نداشته، گفت: بحث مقیاس اقتصادی و بازیگران اصلی برای حضور در سطح جهانی نیاز به تمرکز و توانایی چانه‌زنی در سطح گسترده دارد.

به گفته این فعال اقتصادی، صنعت برنامه بلندمدت می‌خواهد که با تغییرات وزارت صمت این موضوع امکان‌پذیر نیست. کشور به برنامه صنعتی بلندمدت و ثابت نیاز دارد تا به نتیجه‌ای مطلوب دست یابد و لازمه آن متمرکز شدن سیاست‌های مرتبط با صنعت در وزارت صمت است.

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران با تأکید بر اینکه جمعی که در اینجا حضور دارند جمعی از پیشران‌های اقتصادی کشور هستند و قصه پیشران‌ها از سایر فعالان اقتصادی متفاوت است، گفت: تمام اعضای مجمع که همه از پیشران‌ها هستند، همراه و در کنار وزارت صمت و شما هستند تا برنامه‌ای بلندمدت تدوین و نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

همچنین در این نشست، علی سرزعیم، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران و برزین جعغرتاش، کارشناس این مجمع نیز به ارائه ای در خصوص اهمیت فعالیت پیشران های اقتصادی و اعضای مجمع در اقتصاد کشور طی سال های اخیر و برخی موانع و مشکلات موجود در صنایع مختلف اشاره کردند که مقرر شد در جلسه ای به صورت تخصصی تر با حضور وزیر صمت به این موارد پرداخته شود.