مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

امضا تفاهمنانه مجمع کارآفرینان ایران و شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری میان مجمع کارآفرینان ایران و شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی صبح امروز (دوشنبه 9 مردادماه 1402) در محل این شورا با حضور دبیر کل مجمع، دبیر شورا و پیشران‌های اقتصادی برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست، حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با تأکید بر لزوم تغییر نگرش و رفتار با پیشران‌های اقتصادی در کشور، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در مجمع، در کشورهای صنعتی و پیشرفته در دنیا، برنامه‌های خاص حمایتی و رانت‌های مثبتی برای پیشران‌های اقتصادی در نظر گرفته‌شده درحالی‌که در کشور شرایط متفاوت است.

وی افزود: در کشورهای صنعتی با فرصت و حمایتی که از پیشران‌های اقتصادی صورت می‌گیرد، موجب می‌شود تا بخش‌های دیگر زنجیره ارزش و صنایع کوچک و متوسط نیز با حمایت پیشران‌های اقتصادی تقویت و به حرکت درآید.

به گفته دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران، بر همین اساس ما در مجمع تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با استفاده از منابع محدود برای پیشران‌های اقتصادی فرصتی ایجاد شود که با تقویت این بخش، سایر صنایع کوچک و متوسط نیز در چرخه تولید و صنعت کشور قرار گیرد.

غزنوی با تأکید بر اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، شعار سرمایه‌گذاری باید برحسب تولید باشد، گفت: در این شرایط امکان استفاده از مزیت‌های صادراتی مناطق آزاد برای صادرات کالاهای تولیدی در این مناطق فراهم می‌شود. همچنین لازم است برای پیشران‌های اقتصادی و شرکت‌های مولد تسهیلات و شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود.
وی در پایان تأکید کرد: بی‌شک فراهم شدن تسهیلات بیشتر برای پیشران‌های اقتصادی، تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور دارد و ما در مجمع نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا همراه و مشوق پیشران‌های اقتصادی باشیم تا در مناطق آزاد فعالیت موثق‌تری داشته باشند.

حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در این نشست که باهدف حمایت از کارآفرینان بومی و ایجاد فرصت همفکری، تعامل و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد با اشاره به بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: مقام معظم رهبری (مدظله) با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به‌منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج تأکیددارند.

عبدالملکی در ادامه به تشریح عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: در این سال‌ها حدود 17 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام‌شده و برای حدود 700 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجادشده است.
وی به شعار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری اشاره کرد و اظهار داشت: 700 بسته سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به ارزش 430 هزار ميليارد تومان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور رونمايي شد. این بسته‌ها که با هماهنگی و همکاری مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و تحت نظارت دبیرخانه شورایعالی طراحی‌شده، مسیر جدیدی به‌سوی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های متنوع و مختلف فراهم آورده تا روند انجام سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار در این مناطق بیش‌ازپیش تسهیل شود.

همچنین، در این نشست هر یک از اعضای مجمع کارآفرینان ایران، نظرات و پیشنهاد‌ها خود را جهت همکاری و تعامل هرچه بهتر با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه دادند.

در پایان نیز تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و مجمع کارآفرینان ایران باهدف حمایت از کارآفرینان و صنعتگران کشور در 8 ماده تنظیم و توسط حمیدرضا غزنوی دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران و حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد امضا شد.